יצוג הלקוח ברשויות המס | יעוץ וליווי עסקי | ביקורת וחשבונאות

המדריך לעסק המתחיל – שלב 3 – פעולות בשלב טרום הקמה

לאחר שבחרנו את סוג הפעילות הנכון והמתאים עבורנו, ולאחר שמצאנו את סוג ההתאגדות המותאם לסוג הפעילות שבחרנו, השלב הבא הינו לבצע מספר פעולות טרום הקמת העסק. חשוב מאוד לבצע את השלב הזה בצורה הכי יסודית שניתן, ולרדת לפרטי פרטים בעת ביצוע הבדיקות ובפעולות. שלב זה הוא שלב שחובה לבצע לפני תחילת הפעילות העסקית. בשלב זה אנו פועלים על מנת להבטיח את חוסנו של העסק לטווח הקצר, הבינוני וארוך הטווח. בנוסף, אנו פועלים על מנת להפחית את הסיכונים בעת השקעת ההון הראשוני, ואת הסיכונים לבעיות תזרים ראשוניות. כך, הכניסה לפעילות תתבצע בצורה נכונה וכאשר אתם בשליטה מלאה על כל מרכיבי העסק. זכרו ! ככל שיש בידיכם יותר שליטה ויותר מידע בכל הנוגע למרכיבי העסק השונים, אי הוודאות פוחתת וכפועל יוצא מכך הסיכונים פוחתים וסיכויי ההצלחה של העסקה גדלים!

הפעולות שיש לבצע טרום ההקמה:

  1. תוכנית עסקית – כאן למעשה בעצם נבנה את מסגרת העבודה שלנו ונגדיר את מטרות העסק. התוכנית העסקית תשמש אותנו על מנת למדוד את התקדמות העסק, ותתווה מדיניות באשר למטרות וקידום העסק.
  2. תוכנית השקעות – עלינו לבנות תוכנית מדויקת ככל שניתן בנוגע להשקעה הראשונית הצפויה בעסק. הצפי שנגדיר להשקעת ההון הראשוני בעסק חייב להיות מדויק וצפוי ככל שניתן, משום שחריגה ממנו תפחית מסיכויי העסק להצליח.
  3. תזרים מזומנים – אחד המרכיבים החשובים ביותר ביצירה של עסק מצליח הוא שליטה על תזרים המזומנים של העסק, וכאשר מדובר בחודשים הראשונים של הפעילות העסקית, מדובר ברכיב קריטי ביותר להצלחת העסק.

1. תוכנית עסקית
התוכנית העסקית משרתת מספר מטרות חשובות ליזם בעת הקמת העסק:

  • בחינת העסק ובנית התמונה הרחבה – התוכנית העסקית למעשה נותנת לבעל העסק כיוון, מפה ומצפן, אשר בהתאם אליהם בעל העסק יכול לאמוד, בכל נקודת זמן, היכן הוא נמצא ולא פחות חשוב מכך, לאן פניו מועדות. בתוכנית זו מפורטים המכשולים הצפויים בדרך להצלחה, וכיצד ניתן להתגבר עליהם, כמו גם המטרות אליהן היזם שואף להגיע בכל נקודת זמן.
  • לצורך קבלת מימון בנקאי – כאשר פונים למוסדות הבנקאיים בבקשה לקבל מימון לצורך פתיחת העסק – הבנק ידרוש לראות את התוכנית העסקית בטרם יבחן את הבקשה.
  • על מנת למשוך משקיעים – התוכנית העסקית נותנת הבנה נרחבת ומפורטת לגבי הרעיון העסקי, ומאפשרת לכל משקיע פוטנציאלי להבין את העסק ואת סיכויי הצלחתו.

המרכיבים העיקריים שיש לכלול בתוכנית העסקית:

  • היכרות עם הרעיון העסקי שעומד בבסיס העסק והסביבה העסקית שבה הוא עתיד לפעול (בחינת השוק וכו’).
  • בחינת הסיכוי ברעיון העסקי למול הסיכון שבו.
  • תחזית מפורטת לשנה או השנתיים הקרובות שתכלול את ההכנסות וההוצאות הצפויות של העסק בכל חודש.
  • תחזיות לגבי מחזור הכנסות והרווחים הצפויים לכל רבעון בחמש שנים הקרובות
  • פירוט המבנה הארגוני של העסק (עובדים ובעלי תפקידים).
  • פירוט התמחור של המוצר/השרות.
  • נקודות החוזק והתורפה של הרעיון העסקי.
  • תוכנית השקעות (מפורט בנפרד).
  • תזרים מזומנים (מפורט בנפרד).
  • תוכנית לשיווק ופרסום לטווחי זמן שונים
לסיכום:
התוכנית העסקית היא בבסיס להצלחת העסק, בכל רעיון עסקי. על מנת שהתוכנית העסקית אכן תממש את יעוד ותעניק ליזם את הערך המוסף בעת הקמת העסק, מומלץ להכין את התוכנית בעזרת בעל מקצוע מתאים.

2.. תוכנית ההשקעות
תכנית זאת רלוונטית ליזם אשר נדרש להון עצמי ראשוני לצורך הקמת העסק. תוכנית ההשקעות יכולה להיות חלק מהתוכנית העסקית, אך בשל המשמעויות והחשיבות שבה אנו מתייחסים אליה כאל תוכנית נפרדת.

תהליך הכנת תוכנית ההשקעות:

  • רשימת ההוצאות הצפויות לצורך הקמת העסק – הכנת רשימה מפורטת לגבי כל הוצאה אפשרית אשר תדרוש מאיתנו השקעת הון בעת הקמת העסק. כל סוג הוצאה יכלול התייחסות מפורטת בנפרד .
  • מקובל להוסיף לרשימת ההוצאות – סעיף הוצאות בלתי צפויות בגובה 10%-15% מהסך הכולל של הוצאות הקמת העסק – כיוון שבמרבית המקרים צצות הוצאות שלא צפינו וידענו עליהן מבעוד מועד .
  • רשימת ספקים לצורך מכרז – לגבי כל סעיף/פריט שפירטנו ברשימת ההוצאות הצפויות, יש להכין רשימת ספקים פוטנציאליים ולבצע מכרז לגבי כל פריט.
  • לאחר בחירת הספקים, יש לעדכן את רשימת המרכיבים בתוכנית ההשקעות ולהוסיף את פרטי הספק, המחיר, תנאי תשלום ותאריך משוער לתשלום.

לאחר ביצוע כל השלבים הללו, אנחנו כבר יודעים ברמת וודאות גבוהה מהו ההון הראשוני הנדרש מאיתנו, וכעת ניתן לעבור לשלב בו אנו בוחנים את האפשרויות למימון ההון הזה. דבר נוסף שחשוב להבין ולקחת בחשבון – במידה וההון הראשוני ממומן שלא ע”י הון עצמי, יש לכך המון משמעויות להמשך פעילות העסק (גובה החזרי הלוואה וזמן החזר ההלוואה משפיעות מאוד על התזרים והרווח בעסק)

3. תזרים מזומנים
תזרים מזומנים הוא הדבר החשוב ביותר בהצלחה של כל עסק.
כאשר אני בודק את מצבו של עסק מסוים אני אף פעם לא מסתפק בדוחות רווח והפסד או מע”מ “יבשים” , אלא תמיד, ללא יוצאים מן הכלל, מבקש את דפי הבנק של חשבונות העסק מ- 6 החודשים האחרונים של השנה האחרונה. נתונים אלה הם אשר מאפשרים לראות באמת האם מדובר בעסק בריא ורווחי או עסק חולה ומפסיד. הדבר נכון במיוחד בתהליך הקמת העסק, מכיוון שבשלב זה יש בעיקר הוצאות ואין הכנסות. למעשה, דוח התזרים מהווה המשך לתוכנית ההשקעות שלנו – אשר בה אנו מבינים מהו גודל ההוצאה הראשונית שלנו, אך לא פחות מכך מתי צפויות ההוצאות והתשלומים לספקים השונים.

ניהול תזרים מזומנים בעסק מבטיח לנו :

  • מעקב תמידי והבנה של מצב העסק בכל נקודת זמן.
  • הכרת נקודות החולשה והחוזק של העסק, כמו גם הבנת הדרכים שיאפשרו חיזוק של החולשות ושכלול ושדרוג של החוזקות.
  • הפחתת הסיכוי ל“הפתעות” בחשבון הבנק – כגון, מינוס מצטבר (שמביא בדרך כלל לנטילת הלוואות), או במקרים גרועים יותר שיק חוזר או החזרת הוראת קבע.

על מנת שניהול תזרים המזומנים יהיה יעיל ופשוט, עלינו לבצע מספר פעולות מקדימות:

  • ניהול כל הכספים הנוגעים לעסק בחשבון בנק אחד בלבד. אמנם עסקים מסודרים ככל הנראה יעדיפו להתנהל עם יותר מבנק אחד, על מנת לפתוח יותר אפשרויות אשראי, אך כל זמן שיש בעיות תזרים לא מומלץ לנהל יותר מחשבון בנק אחד.
  • ניהול כל הוצאות העסק באמצעות כרטיס אשראי אחד.
  • הפחתת השימוש בשיקים, ככל האפשר.
  • ריכוז תשלומים קבועים באמצעות הוראת קבע בכרטיס האשראי (לא בהוראת קבע בבנק, וזאת מפני שבכרטיס האשראי התשלומים יורדים בתאריך קבוע מה שמאפשר יותר ודאות בניהול תזרים המזומנים)
  • להחליט על סכום משכורת קבוע לבעל העסק, ולהחליט על תאריך קבוע שבו המשכורת תועבר לחשבון הבנק הפרטי שלו . זהו סעיף חשוב, מכיוון שאם אין הפרדה בין חשבון העסק לחשבון הפרטי לא ניתן לבצע ניהול תזרים יעיל.
  • יש לבצע הפרדה מוחלטת בין ההוצאות שקשורות לעסק לאלו שאינן קשורות לעסק. את ההוצאות הקשורות לעסק יש לבצע מחשבון העסק ואילו את כל ההוצאות שאינן קשורות לעסק יש לשלם מהחשבון הפרטי בלבד.
  • ניהול התזרים בפועל – ישנן תוכנות ייעודיות אשר יסייעו בניהול תזרים מזומנים, וזהו המצב האופטימלי לתפעול התזרים. יחד עם זאת, ניתן לנהל דוח תזרים גם באמצעות מסמך אקסל בסיסי.

קיבלת את התשובות לשאלות שלך?

בונוס במתנה ללקוחות חדשים המצטרפים למשרדנו - המדריך לעסק בשנת הפעילות הראשונה

חשוב להבהיר:
המטרה של מדריך זה היא להעניק לבעל העסק הפוטנציאלי היכרות ראשונית עם הנקודות המרכזיות שעליו לדעת טרם ההחלטה על פתיחת עסק, בתחומי העסקים העיקריים. כמובן שניתן לכתוב מאמרים שלמים נוספים על כל נושא ותת נושא הקשורים להקמת העסק, אך המטרה שלנו במדריך זה הייתה להקל ולפשט את הדברים עבורכם, כך שתקבלו תמונה ראשונית של הנקודות העיקריות, אשר יאפשרו לכם לקבל החלטה מושכלת, האם כדאי לכם לפתוח עסק חדש.
בהצלחה!

האמור לעיל אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ חשבונאי של רואה חשבון והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ חשבונאי מחייב

דף מידע זה מנוסח בלשון זכר אך פונה לנשים ולגברים כאחד.

נגישות