תזרים מזומנים זה הכל.
כאשר אני בודק את מצבו של עסק מסוים אני לעולם לא מסתפק בדוחות רווח והפסד או מע”מ “יבשים”
אלא תמיד אבל תמיד מבקש את דפי הבנק של חשבונות העסק מהחצי שנה האחרונה –
שם ניתן לראות באמת האם העסק בריא ורווחי או חולה ומפסיד.
בעלי עסקים רבים עושים טעות נפוצה כאשר מתייחסים לגובה המחזור או לדוחות רווח והפסד
בעסק שלהם כדרך היחידה לבחון את טיב העסק , זה אמנם חשוב אבל –
ללא בחינת תזרים המזומנים של העסק לא ניתן לבדוק את מצבו האמתי של העסק.
אני ממליץ לכל בעל עסק לנהל לפחות בצורה חודשית את תזרים המזומנים
בעסקו (מצורף באתר בעמוד הטפסים – כללי) – ניהול שכזה מבטיח :
- מעקב תמידי והבנה מה מצב העסק בכל נקודת זמן.
- הכרת נקודות החולשה והחזקה של העסק והבנת דרכים לשפר את החולשות ולשדרג עוד יותר החזקות.
- הפחתת “הפתעות” בחשבון הבנק – מינוס מצטבר (שמביא בדרך כלל ללקיחת הלוואות) , או במקרים גרועים יותר שק חוזר או חזרת הוראת קבע.
בהקשר של ניהול תזרים מזומנים אני שומע מלקוחות לעיתים קרובות את המשפט –
“אין לי זמן לזה” או “יש לי דברים חשובים יותר לעשות בעסק” ,
מה שהם לא מבינים הוא שניהול תזרים מזומנים דווקא
חוסך המון זמן כיוון שהוא מונע המון בעיות שנוצרות בעקבות
חוסר השליטה בעסק – עיכוב בגבייה מלקוחות , עיכוב בתשלום לספקים,
המון התעסקות מול בנקים בכל מיני בקשות בעקבות בעיות בחשבון ועוד .
על מנת להתחיל לנהל ביעילות את העסק עלייך לדאוג למספר דברים לפני כן:
-
- ניהול כל הכספים בחשבון בנק אחד בלבד (לעסקים מסודרים עדיף להתנהל ביותר מבנק אחד על מנת לפתוח יותר אפשרויות אשראי אך למי שיש בעיות תזרים לא מומלץ ביותר מבנק אחד בלבד)
- ניהול כל ההוצאות בכרטיס אשראי אחד
- הפחתת השימוש ככל האפשר בשקים
- ריכוז תשלומים קבועים באמצעות הוראת קבע באשראי (לא בהוראת קבע בבנק וזאת מפני שבכרטיס אשראי התשלומים יורדים בתאריך קבוע)
- להחליט על משכורת לעצמך ולהחליט על תאריך קבוע שבו היא תועבר לחשבון פרטי בנפרד (זהו סעיף חשוב כיוון שאם אין הפרדה בין חשבון העסק לחשבון הפרטי לא ניתן לבצע ניהול תזרים)
- להפריד לחלוטין את כל ההוצאות שאינן קשורות לעסק ולשלמן מהחשבונות הפרטיים בלבד.
לאחר שביצענו את כל הפעולות נעבור לביצוע התזרים בפועל:
שלב 1 – הבנת המצב בפועל לפי שלושה חודשים אחרונים
- הדפסת תדפיסי בנק עסקיים בלבד שלושה חודשים אחורה (זאת בהנחה של ההכנסות וההוצאות של העסק נובעות מהחשבונות האלו – אם לא – אין טעם להתחיל)
- הדפסת תדפיסי אשראי שלושה חודשים אחרונים
- מעבר על כל שורה בתדפיסים והכנסתה לתאריך הנכון בחודש
שלב 2 – ביצוע תזרים שוטף בפעם הראשונה ובניית דוח התזרים
- לאחר ביצוע שלב 1 והבנת המצב של העסק אנחנו מתחילים “לבנות” את דוח התזרים
- הכוונת ההכנסות לתאריכים על מנת שיכסו את ההורדות כולל שכר עבודה לבעלי העסק
- במידה ויש הכנסות שהתשלום עבורם בשוטף עד אין סוף יש לנסות להקדימם
המצב האופטימלי אמור להיות שלא יהיה תאריך בחודש שבו
החשבון יהיה במצב של “מינוס” , לא קל להגיע לזה – זה יכול
לקחת תקופה לא קצרה אפילו עד שנה עד שמאזנים את העסק –
אבל ברגע שתגיעו למצב הזה – תדעו שהעסק שלכם הוא עסק
בריא וריווחי – ואם עוד בסוף החודש יישארו עוד כספים שניתן
למשוך לטובת הבעלים – דיינו!
כל האמור נרשם בגוף זכר לצורך הנוחות ומופנה לזכר ונקבה גם יחד.