בעיה נפוצה מאוד קיימת אצל ציבור העובדים השכירים שיש להם את האופציה לעבוד בצורה של פרילנסר אצל אותו מעביד,
השאלה שמפנים אלינו ציבור העובדים השכירים היא: “האם כדאי לי לפתוח תיק עצמאי ולהוציא חשבונית למעביד במקום לקבל מדי חודש תלוש שכר?
במה זה כרוך? מהן ההשלכות? וכמובן מה ההבדל בכיס בסוף החודש? ”
בואו נעבור קודם לכן על היתרונות והחסרונות של כל מצב:
עובד שכיר – יתרונות –
- אין התעסקות עם ניירת , תלוש שכר כנגד העברה כל חודש.
- הפקדת מעביד לקופת גמל פנסיה ופיצויים, ולקרן השתלמות אם קיימת.
- תנאים סוציאליים נלווים – ימי חופש /ימי מחלה / הבראה.
עובד שכיר – חסרונות –
- חוסר יכולת להתקזז בהוצאות כנגד ההכנסה וכך לשלם פחות מיסים.
- יום עבודה קבוע וברור בדרכ, גמישות קטנה יותר בשעות העבודה.
- חוסר גמישות בכל מה שקשור להכנסות ממקורות נוספים.
פרילנסר – יתרונות –
- ניתן להתקזז בהוצאות הקשורות לעסק כנגד ההכנסות ובכך להפחית בנטל המיסים.
- בדרך כלל עבודה כפרילנסר מביאה אתה גם יותר מרחב בכל מה שקשור לשעות העבודה כך שניתן להפחית את שעות העבודה בפועל אם עומדים בתפוקה.
- במקרים מסוימים ניתן לשלב הכנסה ממקורות נוספים (תלוי בחוזה העבודה מול הגוף המשלם).
פרילנסר – חסרונות –
- התעסקות בניירת מדי חודש – איסוף חשבוניות לצורך הוצאות.
- ביטחון תעסוקתי מופחת – אין יחסי עובד מעביד (למעט מקרי קיצון).
- אין הפקדת מעביד לקופת גמל פנסיה ופיצויים, ולקרן השתלמות אם קיימת.
כמובן שיש יתרונות/ חסרונות נוספים אך אלה העיקריים , כמו כן חשוב להבין שקיים פה פן פסיכולוגי כאשר כל אדם בא עם קו מחשבה אחר –
אחד יכול להיות חשוב לו יותר מכל – הפן הכלכלי נטו , ולאחר העניין העיקרי הוא הביטחון התעסוקתי – כך שדרך ההסתכלות על הדברים העיקריים מאוד אינדיבידואלית,
וכמובן שהפן הפסיכולוגי הוא חלק חשוב בכל החלטה.
כיוון שאנחנו בתחום המספרים (לשמחתנו) אז נתמקד בפן הכלכלי בלבד ברשותכם:
ככלל מבחינה כלכלית ככל שהכנסת העובד גבוהה יותר והוא משלם מיסים רבים יותר כך התועלת שלו מלעבוד בצורה של פרילנסר תהיה גבוהה יותר ולהלן ההסבר:
ככל שהכנסת עובד גבוהה יותר כך מדרגות המס שלו גבוהות יותר , וכך עבור כל הוצאה שיוכל העובד להתקזז במס הוא יקבל חסכון גבוה יותר –
לדוגמא אם עובד מרוויח 30,000 ₪ ברוטו והוא נמצא במדרגת מס של 35% מס הכנסה ו – 12% ביטוח לאומי , כלומר על כל 10,000 ₪
שיותרו לו כהוצאות הוא יחסוך 47% – כלומר 4,700 ₪ חסכון במס.
כאשר אנו בודקים את התועלת הכלכלית של מעבר מעובד שכיר לפרילנסר אנחנו צריכים לוודא שהתועלת מהחיסכון במיסים כפרילנסר תכסה קודם כל את:
- הפקדות המעביד לקופות ולקרן השתלמות שלא מתקיימות כפרילנסר.
- תנאים סוציאליים נלווים שלא מתקבלות (חופשה, מחלה, הבראה).
- תשלום לרואה החשבון והזמן הכרוך באיסוף ניירת.
ומעבר לכיסוי של הסעיפים הנ”ל אמור להישאר לעובד סכום משמעותי כחסכון חודשי, אחרת אין טעם בכל מהלך המעבר המדובר.
לסיכום – כמה נקודות והבהרות חשובות:
ניתן לחשב את החיסכון של עובד במעבר להיות פרילנסר מבעוד מועד כך שהוא יידע את כל הנתונים המדויקים לפני ההחלטה – כלומר אין הפתעות בעניין
העובד יודע בדיוק מה הוא הולך לחסוך.
חשוב לדעת שניתן גם במעמד פרילנסר להפקיד לקופות גמל פנסיה פיצויים והשתלמות ולקבל זיכויים במס משמעותיים על הפקדות אלו.
אלו הנקודות העיקריות שחשוב לדעת , כמובן שיש עוד נתונים חשובים שיש לבדוק פר עובד ומצבו האישי.
בכל מקרה , חשוב לבצע את העלות – תועלת של מעבר משכיר לפרילנסר ע”י בעל מקצוע לפני כל פעולה על מנת לא לעשות טעויות מיותרות .
כל האמור נרשם בגוף זכר לצורך הנוחות ומופנה לזכר ונקבה גם יחד.